De technische werking van het pookjeHet pookje is iets waar Nintendo op een eigenaardige manier een ontwerp voor heeft gemaakt. Je kunt de werking vergelijken met de bal van een computermuis. Eén oogje merkt de beweging in de X-richting (links-rechts) op en één oogje merkt de beweging in de Y-richting (boven-beneden) op. De controller, net zoals de bal van een computermuis kan alleen maar bewegingen naar X of Y zien. Een computermuis kan dus niet zien op welke positie de bal staat als je hem aanzet. Zit hij bijvoorbeeld ondersteboven gerold?
Dit onderscheidt zich met andere pookjes die met behulp van potentiometers hun posities kunnen doorgeven. Een potentiometer houdt in dat het gebruikt maakt van een elektrische stroom die verandert als je het pookje beweegt.
Nadeel van het pookje van de N64Omdat de twee oogjes alleen maar bewegingen opmerken, kunnen ze niet zien of het pookje wel in het midden staat. Zo kan, nadat je de
N64 opstart, een uitgesleten pookje die naar één richting hangt een verkeerde uitgangspunt geven voor de oogjes waardoor als je het pookje weer in het midden duwt, de oogjes dit zien als een beweging terwijl het pookje dus perfect centraal staat. Dit kan gereset worden door L en R ingedrukt te houden.
De correcte reparatie van het pookjeEr zijn een paar manieren om een uitgesleten pookje te repareren. Dit kan door plakband te plakken op de uitgesleten stukjes, maar dit is geen robuuste oplossing. De tweede is met een (epoxy-)hars de uitgesleten kom weer aan te vullen. Hierdoor wordt het pookje weer naar strak buiten gedrukt waardoor deze goed in het midden komt te staan. Dit kan wat tijd kosten, maar is een goede en permanente oplossing voor een uitgesleten pookje.
Om het effect van deze reparatie te verbeteren, of om deze reparatie te voorkomen, wordt sterk aangeraden om wat teflonsmeermiddel op alle wrijvende plastic delen te smeren. Dit verlengt de levensduur aanzienlijk.