Review Diddy Kong Racing

Aantal Spelers: 1 t/m 4
Publisher: Nintendo/Rare
Developer: Rare
Release Date: 21 november 1997

Ik wist echt niet wat ik van Diddy Kong Racing kon verwachten… toch besloot ik mijn stoute schoenen aan te trekken en de game te gaan halen bij de Bart Smit. Zeker in die tijd speelde ik toch nog geregeld op mijn SNES de Donkey Kong Country Serie… dus een nieuw avontuur met Diddy Kong in de hoofdrol zag ik best wel zitten. Terwijl ik stond af te rekenen vroeg ik me sterk af of dit een soort van remake van Mario Kart 64 zou zijn.   Diddy Kong Racing, Nintendo 64 Review

Thuis stopte ik de grijze cartridge in mijn trouwe Nintendo 64. Ik werd verwelkomd door een lollige blauwe geest waarna een van de grootste race / adventure games aller tijden zich uit de doeken deed…

Pigs from outer space !!!
" Doen jullie voorzichtig zolang wij weg zijn? '' vragen de ouders van Timber de Tijger voor de derde keer op rij. "Ja mam, alles komt goed… gaan jullie nu maar lekker op vakantie"
De ouders van Timber zwaaien hun zoon en zijn vriendjes nog eens flink uit voor ze in het vliegtuig stappen om te gaan genieten van hun langverwachte vakantie. Zodra de ouders van Timber weg zijn gaan de kinderen nadenken over wat ze de komende vakantie zullen gaan doen. "Ik weet wat !!! ", zegt Drumstick de haan. "We gaan een racetoernooi organiseren."
Iedereen gaat ermee akkoord, behalve Krunch… "Ik vind het niet eerlijk… Drumstick is veel beter dan ieder van ons!" Drumstick biedt aan zijn vrienden een kleine voorsprong te geven.
Nu is iedereen tevreden… Diddy, die dol is op winnen, vraagt nog snel wat ze als prijs gaan gebruiken voor de wedstrijden. Ze besluiten de Gouden Ballonnen van Timber als prijzen te beschouwen. Dit alles is nog niet besproken of de lucht betrekt vergezelt door onweer…
Een slechte intergalactische zwijnentovenaar genaamd Wizpig daalt neer uit de donkere hemel. Wizpig wil het altijd zo rustige Timber Island overnemen en eens slecht onder handen nemen! Drumstick probeert Wizpig tegen te houden zodat zijn vriendjes kunnen vluchten, maar dit loopt slecht af. Wizpig tovert Drumstick met zijn zwarte magie om in een kikker. Het lot van Timber Island ligt nu in de handen van Diddy Kong en zijn vriendjes…

Diddy Kong Racing, Nintendo 64 Review
"Een Hovercraft, een Vliegtuig en natuurlijk de oude vertouwde auto staan op het menu."
Diddy Kong en zijn vriendjes…
Diddy Kong; kennen we natuurlijk van de "Donkey Kong Country" serie op de SNES. Zijn race-eigenschappen zijn neutraal. Hij kent geen echt voordeel of nadeel in de races.

Banjo; kennen we natuurlijk als dè ster uit de N64 hittitels "Banjo-Kazooie" en diens opvolger "Banjo-Tooie". Wat wel leuk is om te weten is dat Banjo in deze game (zonder zijn trouwe metgezel Kazooie) zijn debuut maakte. Pas een half jaar na Diddy Kong Racing verscheen Nintendo64_Banjo_Kazooie.htm">Banjo-Kazooie. In Diddy Kong Racing is hij de op twee na snelste racer en heeft moeite met accelereren. Het stuurvermogen van de beer is ook niet optimaal.

Tiptup;deze schildpad is een nieuw karakter in de wondere wereld van Rare. Hij heeft ook een Cameo, een zeer kort optreden, in "Banjo-Kazooie". Hij is hier te vinden in Bubblegloop Swamp. Tiptup heeft een snelle acceleratie, een minimale topsnelheid en een goed stuurvermogen.

Conker; de mannelijke eekhoorn in zijn jongere jaartjes. Conker toont in deze game erg lief en schattig… iets wat we niet kunnen zeggen van zijn eigen eeropvolgende games. Zijn eerste eigen game was "Conkers Pocket Tales". Dit was een kleine, grappige RPG voor de gameboy
Niets mis mee zou je zeggen en dat klopt ook… Conker raakte na een slechte haardag pas echt op het slechte pad in "Conkers Bad Fur Day" op de N64. In Diddy Kong Racing heeft Conker moeite met accelereren en sturen, maar daar staat een hoge topsnelheid tegenover.

Krunch; kennen we natuurlijk als Kremling. Deze geniepige krokodillen doken op in zowel de "Donkey Kong Country" serie voor de SNES als in "Donkey Kong 64" voor de N64. Krunch heeft het slechtste acceleratie vermogen van alle karakters, hij is de op 3 na snelste racer en heeft ook een probleempje met sturen.

Bumper; de mannelijke das is ook nieuw op de N64. Hij kan erg snel accelereren en heeft een gemiddelde topsnelheid. Zijn stuurvermogen ligt net een tikje onder het gemiddelde.

Drumstick; de snelste en moedigste racer van Timber Island. Drumstick was de eerste die het tegen Wizpig durfde op te nemen… met alle consequenties van dien. Drumstick is dus niet vanaf het begin een speelbaar karakter in Diddy Kong Racing. Je kunt hem verlossen van zijn leven als kikker door 4 gouden trofeeën en 39 gouden ballonnen te verzamelen. Misschien dat je hem dan ergens tegenkomt in de buurt van de grote binnenplaats… Drumstick heeft een goed acceleratie vermogen, de hoogste topsnelheid en heeft een gemiddeld stuurvermogen.

Pipsy; een toffe gele muis. Pipsy kan goed accelereren en heeft een lage topsnelheid, maar daar staat tegenover dat ze makkelijk te besturen is. Ideaal voor beginners èn gevorderde !!!

T.T.; kennen we als de grappige, grote stopwatch die je kon vragen de levels in te stellen op Time Trail Mode… maar achter T.T. schuilt een grote verrassing. …
T.T. is het snelst van alle karakter als het gaat om vliegen en varen… hij is de op één na beste racer in de auto… kortom T.T. is zeker de moeite waard om te Unlocken !!!

Timber; is een vrolijke jonge tijger. De ouders van Timber zijn de bezitters van het eiland waar alle races gehouden worden. Timber kan niet goed accelereren en sturen, maar daar staat een bovengemiddelde topsnelheid tegenover.

Taj; de blauwe olifantengeest die je helpt tijdens je avontuur. Hij daagt je ook uit voor races.

Tricky de Triceratops; Tricky is de eerste eindbaas in Diddy Kong Racing. Ik zet hem bij dit rijtje omdat mij een enorme gelijkenis is opgevallen tussen deze eindbaas en de Triceratops uit "Star Fox Adventures (NGC)" die toevalligerwijs ook Tricky heet… ??!!
Ik denk dat deze twee Trickys een en dezelfde zijn ook al is dit nog nooit bewezen. Het gaat hier om een jongere Tricky in het avontuur van Fox op Dinosaur Planet. Het zou dus kunnen dat naarmate Tricky groter werd hij op Timber Island is gaan wonen… het blijft mysterieus…

Diddy Kong Racing, Nintendo 64 Review
Alle Speelbare Karakters bij elkaar. Van l.boven naar r. boven: Krunch, Diddy, Drumstick, Bumper, Banjo. Van l. beneden naar r. beneden: Conker, Tiptup, T.T., Pipsy, Timber.
A Wild Racing Adventure !!!
Deze game is een van de bijzonderste titels op de Nintendo 64. Zo is deze game, raar maar waar, een adventure en een racegame in één! Je hebt de beschikking tot in totaal 10 karakters, die in maar liefst 3 verschillende voertuigen kunnen rondscheuren. Een hovercraft, een vliegtuig en natuurlijk de oude vertouwde auto staan op het menu. De combinatie van een race/adventure game is niet alledaags… ik zal dus even uitleggen wat de bedoeling is van deze game. Je begint à la Super Mario 64 met allemaal gesloten (level)deuren. Een deur is Wizpig vergeten te verzegelen… juist, zodra je die deur binnen rijdt gaat direct de eerste race van start. Zodra je de eerste plaats weet te behalen verdien je een Gouden Ballon. Deze ballonnen kun je vergelijken met de Krachtsterren uit Super Mario 64. De ballonnen kun je dus gebruiken om nieuwe levels te openen. Er zijn ook extra elementen van een Adventure game toegepast zoals in iedere wereld een eindbaas waar je tegen moet racen. Dit kan zowel per auto, per vliegtuig als in de hovercraft. Laat je dan ook niet verrassen als je ineens een enorme triceratops of octopus ziet (slik!) die je met veel moeite achter je moet zien te houden.
Zodra je deze eindbaas hebt uitgespeeld moet je alle levels nogmaals racen, maar nu moet je onderweg ook nog eens 8 zilveren munten meenemen !!! Deze liggen op de meest rare en moeilijk bereikbare plekjes waardoor het je soms veel tijd kost ze mee te pikken… en dan moet je dus ook nog eens eerste worden… een moeilijke opgave als je het mij vraagt. Als je eindelijk alle 4 de levels incl. de zilveren munten hebt gehaald krijg je een tweede kans om tegen die grote bullebak van een eindbaas te strijden. Meestal is dit gewoon een iets moeilijkere versie. Nu liggen er bijv. boomstammen op de weg, speelt de eindbaas vals etc.
Als je dit alles dan eindelijk hebt getrotseerd krijg je een gedeelte van het hoofd van Wizpig. Een kwart van de rots op de binnenplaats zal nu gevuld zijn. Als je het hoofd volledig hebt gevuld staat de poort wagenwijd open naar Wizpig; de grootste bulle...big aller tijden.
Je kan ook in een van de 4 levels in een wereld een Gouden Sleutel vinden waarmee je de afgesloten deur in die wereld kunt openen. Achter deze deur bevind zich een enorm speelveld waar je een soort Multiplayer spel moet spelen tegen de computer. Deze speciale levels variëren enorm. Van eieren jatten boven een lavaput tot Survival; degene die het langst overeind blijft wint. Zodra je de 2de vorm van een eindbaas hebt verslagen kun je ook alle levels van een wereld achter elkaar racen om een trofee te winnen… deze kun je een beetje vergelijken met de All Cup Tour van Mario Kart. Tja… en nu vergeet ik bijna het belangrijkste deel van het spel… het racen zelf. Je start aan de startstrook waar je net als in Mario Kart een Super Start kunt maken door op het juiste moment de A-knop in te drukken.
De levels zijn erg leuk en gevarieerd. Dit komt dus ook vooral doordat je met 3 verschillende voertuigen het level kan betreden. (bij de meeste races is van te voren 1 voertuig ingesteld waar alle 8 de karakters in racen… anders zou een moeilijk water level te makkelijk overwonnen kunnen worden als je bijv. in een vliegtuig kruipt. De items zijn ook erg leuk uitgewerkt. Je kunt 5 verschillende types ballonnetjes pakken die je een power-up schenken.
Zo zijn er o.a. de boost, raketjes, omringend schild, een olievlek en een vette magneet. Als je de power-up nog niet hebt gebruikt terwijl je door een ander ballonnetje met dezelfde kleur zoeft wordt de power-up verbeterd. Zo wordt een raketje door nogmaals een rode ballon te pakken een doelzoekende raket en als klap op de vuurpijl… als je nogmaals door een rode ballon zoeft krijg je wel 10 van die normale raketjes tot je beschikking !!!
Diddy Kong Racing, Nintendo 64 Review
Graphics, Muziek en Geluiden
De Graphics zijn zoals die van een gemiddelde game voor de N64. De karakters zijn goed uitgewerkt en het water en de natuur met de kikkers en vlindertjes is zeer mooi gedaan.
Verder zie je als je in de woestijn rijdt stofwolkjes onder je Auto vandaan komen en als je over het water zoeft zie je de waterspetter van je Hovercraft. Alles loopt netjes soepel en het beeld heeft eigenlijk nergens echt gehaperd.
Wat de Muziek en geluiden betreft, ook deze zijn keurig verzorgt en door Rare zelf gecomponeerd. De nummers die worden gedraaid passen erg goed bij dat level wat je op dat moment aan het spelen bent. Dit geldt eveneens voor de Sound Effects. De nummers klinken altijd vrolijk en de deuntjes gaan je niet snel op je zenuwen werken. Het is wel leuk dat in de laatste lap de muziek sneller en spannender wordt.
De stemmetjes van Diddy en zijn vriendjes zijn ook leuk gedaan en zorgen voor veel plezier.

Replay en Multiplayer
Het is natuurlijk altijd leuk de grootste etter uit je klas een raket in z'n oor te schieten. Deze game heeft een volwaardige Multiplayer die je van een game als deze mag verwachten. Zo kun je o.a. alle levels uit de Single Player tegen elkaar racen. De leuke "sleutel levels" zijn dus ook met meerdere spelers te spelen… waardoor deze levels nog beter tot hun recht komen De levels die voorheen alleen met bijv. de auto te berijden waren kun je nu ook met de andere voertuigen betreden… sommige levels worden er op deze manier alleen maar beter op !!!
Wat betreft de replay… dat kan ik (zoals je bijna bij elke racegame kunt) in een zin uitleggen. Dit is een leuke game die zeker in de Top 10 van je N64 Titels terecht komt. Vanwege de vele variëteit en de erg leuke levels heb je erg vaak zin deze game weer in je N64 te stoppen. Ik heb deze game helemaal grijs gespeeld !!! Zelfs de buitenkant is er grijs van geworden… of hoorde dat nou zo ???

Diddy Kong Racing, Nintendo 64 Review
Hij is groot en wij zijn klein…'t is niet eerlijk!
Diddy Kong Racing, Nintendo 64 Review
Van onderen !!!!
Diddy Kong Racing… een nieuwe remake van Mario Kart ???
Deze game is een van de bijzonderste titels op de Nintendo 64. Kort samengevat 20 banen, 5 eindbazen (waaronder de nieuwe bad-guy Wizpig), 47 Gouden Ballonnen, 4 Trofeeën, 4 sleutels en 5 speciale aanvalsballonnen om je tegenstanders het leven zuur te maken tijdens het racen… één ding is voor mij zeker: Diddy Kong Racing is géén nieuwe variant op Mario Kart 64… Het is een totaal nieuwe game die je op het puntje van je stoel laat zitten !!! Deze game hoort zeker thuis in het rijtje der grote N64 titels. Rare… dit is weer een meesterwerk!!!

Verhaal:  8
Gameplay:  8
Graphics:  8,7