Review Kirby 64: the Crystal Shards

Aantal Spelers: 4 spelers
Publisher: Nintendo
Developer: HAL Laboratory
Leeftijdsadvies: alle leeftijden
Release Date: 2001

Kirby is terug met een nieuw avontuur en dit keer is op de Nintendo 64. Dit keer moet Kirby alle kristalscherven verzamelen en een planeet van haar ondergang zien te redden. Maar is Kirby nog steeds zo leuk als op de oudere nintendo consoles of zijnde nieuwe gameplay elementen helemaal niks? Kirby 64: the Crystal Shards, Nintendo 64 Review

De kristalscherven
Ergens in het zonnestelsel werd de vredige planeet Ripple Star plotseling aangevallen door een mysterieuze duistere kracht, genaamd Dark Matter. Het elfje Ribbon wist dat Dark Matter het krachtige kristal wilde stelen, daarom pakte ze het kristal en wilde ermee vluchten. Maar Dark Matter zag dat en achtervolgde haar. Ribbon werd aangevallen en hierdoor versplinterde het kristal tot vele kleine scherven die op de vele planeten in het zonnestelsel landden. Ribbon zelf stortte vlakbij Kirby neer en nadat Ribbon hem vertelde wat er was gebeurd, besloot Kirby haar te helpen bij het verzamelen van alle kristalscherven. Dus aan jou de taak om met Kirby de verschillende planeten af te reizen en de kristalscherven te vinden in dit nieuwe avontuur.

Kirby 64: the Crystal Shards, Nintendo 64 Review

Prachtige werelden
De levels zien er erg goed uit, alles is erg kleurrijk en er zijn veel details. Ook de achtergronden zijn erg mooi, maar dat mag ook wel aan het eind van het Nintendo 64 tijdperk.
De levels zijn erg gevarieerd, zo loop je door de woestijn, ren je door gebouwen, kom je langs volkanen en stranden en moet je ook nog eens een woeste rivier zien op te komen. Daarnaast is er aan het eind van elke planeet een Bossfight. De eindbazen zijn ook gevarieerd en daardoor is het altijd een uitdaging om ze te verslaan. En als je een planeet hebt uitgespeeld krijg je een mooi filmpje te zien.
Het geluid van Kirby 64 is best wel goed. Bij ieder level is er weer een ander vrolijk achtergrondmuziekje en tijdens een Bossfight zorgt het geluid voor de spanning. Het geluid zorgt dus voor de sfeer, maar ook de geluidseffecten zelf zijn goed. Van het opzuigen van vijanden tot het ten ondergaan van eindbazen, alles klinkt zoals het hoort.

Verrassende gameplay
Ook bij dit Kirby spel kan je de tegenstanders opzuigen, hun krachten absorberen of ze weer uitspugen om zo verder te komen. Maar wat is er nou eigenlijk nieuw aan deze versie van Kirby, behalve de graphics dan? Om te beginnen is een belangrijk onderdeel van het spel het verzamelen van de kristallen. Soms zijn ze goed verstopt of heb je een bepaalde kracht nodig op het kristal te kunnen bereiken.
Een ander belangrijk onderdeel van het spel is het maken van krachtcombo's. Daarmee combineer je twee speciale krachten tot een sterke kracht. Dat doe je door bijvoorbeeld twee vijanden in een keer op te zuigen of door je speciale kracht uit te spuwen naar een andere vijand, waarna je die krachten weer opzuigt. Door die krachtcombo's ben je erg sterk, waardoor je makkelijk al je vijanden kan verslaan. Een nadeel ervan is dat je daardoor wel makkelijk door de levels heen kan lopen.

Verder kan je in de levels nog verschillende vrienden van Kirby tegenkomen. Zoals een kunstenares die fruit voor je schildert, waardoor je energiepeil weer omhoog gaat. Waddle Dee, een figuurtje dat op Kirby lijkt, helpt je soms in levels. Hij komt bijvoorbeeld aan met een bobslee of een boot, je stapt er dan automatisch en kan Waddle Dee dan besturen door te springen over hindernissen en het ontwijken van vijanden. Zelfs Kirby's aartsrivaal King Dedede besluit om je te helpen. Je springt dan op zijn rug en hij kan door zijn krachtige hamer muren kapot slaan waardoor je weer verder kan komen.
Al deze elementen leveren leuke en gevarieerde gameplay op. Maar toch draait het spel vooral om het opzuigen van vijanden, het verslaan van verschillende eindbazen en het vliegen met Kirby van platform tot platform. En dat alles speelt zich af in gevarieerde levels met vele verschillende vijanden.

Extra's
Als je het spel hebt uitgespeeld is er nog best wel wat te doen. Er zijn verschillende mini-games te spelen tot en met 4 spelers. Helaas zijn het maar drie simpele spelletjes die je in een half uurtje wel weer hebt gezien. Verder zijn er nog gegevenskaarten van vijanden te ontdekken en is er ook nog een optie waarbij je alle filmpjes uit het spel kan bekijken. En als je alle honderd kristallen hebt verzameld gebeurt er ook nog iets. Genoeg te doen dus, als je het spel al hebt uitgespeeld.

Conclusie:
Kirby 64 is een leuke game dat nog steeds veel lijkt op zijn voorgangers. De nieuwe elementen in het spel zijn verrassend, maar maken het spel helaas wel iets simpeler. Maar het is ook een mooie platformer die ook leuk kan zijn voor de iets oudere gamer.

Beoordeling:

Gameplay:   7,5
Verhaal:   8,5