Review Worms Armageddon

Aantal Spelers: 4 spelers
Developer: Team 17
Release Date: 1999

De Worms serie was op de pc een groot succes en in dit deel gaan de worms tekeer op de Nintendo 64! Nu is de grote vraag of Worms Armageddon een pc kloon is of heeft deze game meer te bieden?

The War of the Worms
In het spel Worms is het de bedoeling om met je eigen team van wormen, de wormen van je tegenstander te verslaan. Dit doe je door middel van een groot arsenaal van wapens. Hiermee breng je de tegenstander schade toe of zorg je ervoor dat de wormen in het water belanden. Worms Armageddon is geheel 2D, maar daar is niks mis mee, want zo komt de gameplay het best tot zijn recht.

Worms Armageddon, Nintendo 64 Review
Niet alles gaat volgens plan bij scheikunde.
Worms Armageddon, Nintendo 64 Review
Als ik nou in de tegenovergestelde richting schiet, raakt hij de tegenstander misschien wel…

Je eigen wormen
Het spel begint met het samenstellen van je eigen team van wormen, zoals bij elk worms spel. Zo maak je een naam voor je team en voor elke worm, kan je een grafsteen kiezen voor als je wormen sterven en het eigen taalgebruik van je wormen en kies je een teamvlag. Ook kan je een speciaal teamwapen kiezen, zoals een heilige handgranaat of een vlammenwerper.

Een worm te ver…
Na het samenstellen van je eigen team kan je het best beginnen bij training. Hier leer je de wapens te gebruiken, dit varieert van granaatwerpen en bazookaschieten tot het pakken van zoveel mogelijk kratten of het lanceren van superschapen. Verder zijn er ook missies te spelen. Hierbij moet je de tegenstander met een beperkt aantal wapens binnen een bepaalde tijd uitschakelen. De missies zijn erg gevarieerd en worden steeds moeilijker, waardoor je dus veel strategie moet gaan gebruiken.

Franse schapen en bananenbommen
In de 1 speler modus kan je ook Deathmatch spelen, daarbij moet je met je eigen team wormen het opnemen tegen drie andere computerteams. Elke keer als je een hogere rang behaald wordt de tegenstander moeilijker. Maar je krijgt gelukkig dan wel steeds sterkere wapens, zoals Franse schaapaanval, superbananenbom, Indiase kernproef of een toverkogel. En die wapens kun je gelukkig ook gebruiken in multiplayer. In multiplayer kan je met z'n vieren de strijd aangaan met je eigen wormenleger. Er zijn veel levels en er is ook een mogelijkheid dat het level na een bepaalde tijd gaat zinken. Maar verder biedt de multiplayer helaas weinig mogelijkheden.

Worms Armageddon, Nintendo 64 Review
De worms verpesten de rust in de bibliotheek.
Worms Armageddon, Nintendo 64 Review
Weerbericht: kijk uit voor vallende ezels!

Conclusie:
Worms Armageddon is een vermakelijk spel met veel één speler mogelijkheden, maar helaas is dat bij multiplayer een stuk minder. Het spel lijkt wel op de pc versie, maar voor degenen die Worms op de Nintendo 64 willen spelen of voor mensen die Worms nog nooit gespeeld hebben is dit spel zeker een aanrader!

Gameplay:   8,5
Graphics:   7
Geluid:   7