Review Star Wars: Rogue Squadron

Aantal Spelers: 1
Publisher: Lucasarts
Developer: Factor 5, Lucasarts

Altijd al de gevechten in de bekende fighters uit Star Wars willen meemaken? Factor 5 en Lucasarts gaven ons die kans al in Shadows of the Empire, maar omdat ze daarbij een zwakke verhaallijn hadden gekozen en technisch gezien de N64 nog een beetje moesten ontdekken, was de game niet het je van het, maar daarna werd het tijd voor Ronde 2 met Rogue Squadron!

A Long time ago… but when anyway?
Star Wars: Rogue Squadron (SWRS) speelt zich voor het merendeel (de laatste missie niet) af tussen Episode IV en Episode V, dit is nadat Luke de alleerste Death Star vernietigde. Luke heeft met de beste piloten van The Rebel Alliance een eigen Squad gevormd, deze dus genaamd Rogue Squadron. SWRS speelt zich weer af op allerlei planeten in het Star Wars Universum. Iets wat natuurlijk wel voorspelbaar is, maar toch leuk uitgevoerd. Tatooine is dan toch de planeet waar je het meeste zult herkennen uit de Star Wars films. Op de achtergrond staat Jabba's paleis, je vliegt over Mos Eisley, de typisch kleine huisjes en de Jawa's.

Star Wars: Rogue Squadron, Nintendo 64 Review
High-tech?? Waarom vliegt hij dan zo laag?
Lopen is zooooooooo jaren '90

Choose your aircraft.
Uiteraard ga je in verschillende fighters vliegen die allemaal hun eigen attributen hebben. De X-wing wordt zonder twijfel het meeste gebruikt. De X-Wing is het middelmatige schip tussen het zooitje. Gewoon middelmatige snelheid en voor de rest de standaard dingen zoals Lasers en Missles. Wat echter anders is aan de X-wing is dat je zijn vleugels dicht kan klappen zodat je supersnel gaat, nadeel hiervan is dat je dan niet kan schieten, maar een druk op de knop en dit is weer opgelost. De A-wing is weer een sneller voertuig dan de X-wing, alleen deze is wel zwakker. Zou de X-wing wel tegen 10 lasers kunnen, de A-wing ligt dan bij wijze van spreke al op de grond. De Y-wing is zonder twijfel de sterkste in de Wing-serie. Erg sterk, maar wel langzaam. Ook het feit dat de fire rate van de lasers erg laag is, werkt in het nadeel van de Y-wing. De Speeders zijn ook aanwezig, dit zijn de voertuigen die wij het beste kennen uit de strijd van Hoth uit Episode V, je zou dus (net zoals in Shadows of the Empire) om de benen van de AT-AT's (die gigantisch lopende tanks van The Empire) moeten vliegen. De V-wing is zonder twijfel het slechtste schip van allemaal. Deze is ongelooflijk snel, maar zo zwak is die ook. De enige missie waarin je dit schip moet kiezen vond ik erg frusterend, omdat ik binnen 2 schoten alweer neerstortte. Wat erg leuk is, is als je het spel hebt uitgespeeld je daarna bij (bijna) elke missie zelf kan kiezen in wat voor schip je gaat. Zo kan je bij de eerste missie in plaats van een X-wing ook een keer plaatsnemen in de Y-wing. Er vallen ook geheime schippen te unlocken zoals The Millenium Falcon (zonder twijfel het sterkste schip in dit spel) en The Tie Fighter.

The Sound & Look of the Force.
Het spel ziet er erg goed uit. Alles verloopt gewoon vloeiend en de schepen kloppen allemaal qua uiterlijk. Op de graphics valt dus eigenlijk niets op aan te merken. Ze zijn niet briljant en revolutionair, maar de graphics zijn gewoon goed. Het geluid zit ook goed in elkaar. De lasers klinken net als in de film en de stemmen van de acteurs zijn goed geïmiteerd. Over de muziek ben ik wat minder te spreken, de muziekjes uit de film zijn ook geïmiteerd en zijn minder goed uitgepakt. Ze klinken nep en de Star Wars feel wordt hierdoor veel minder. Dit is gewoon jammer, aangezien het spel veel beter was geworden als Lucasarts even ook wat geld had neergelegd voor de toestemming van die muziekjes, erg jammer.Zeker omdat voor de rest, de Star Wars feel er wel in zit.

Next Mission
Er zijn (zoals ik al zei) verschillende soorten missies met verschillende schepen en ook verschillende doelen. Je hebt missies waarbij je simpelweg gewoon de vijand moet uitschakelen, maar ook bescherming en escort missies komen voorbij. Dit in combinatie met de verschillende shepen, houden het spel fris en leuk om te spelen. Je kan ook je schepen upgraden. Dit doe je door geheime objecten te vinden in de levels, deze zijn vaak moeilijk bereikbaar en vereisen een hoop skill en geduld. De Gameplay is leuk, maar niet leuk genoeg om achter elkaar het spel uit te spelen.

Conclusie:
Vele malen beter dan Shadows of the Empire. Met goeie graphics en leuke gameplay elementen heeft Lucasarts een goed spel neergezet. Hij is verre van perfect, maar toch is het zeker een aanrader.

Gameplay: 8,5