Review Star Wars -Episode 1- Racer

Aantal Spelers: 1 of 2
Publisher: LucasArts
Developer: LucasArts
Leeftijdsadvies: 3 jaar en ouder

Star Wars: Episode I was een film waar vele games voor gemaakt gingen worden. Een racegame in het Star Wars universum was er nog niet. De spectaculaire scene met de RacePods moest dan natuurlijk ook in een game gestopt worden. Et voila! Gelijk hebben we een snelle racegame te pakken met de simpele naam: Star Wars Episode I: Racer.

Net F-Zero
Dat het in de film een spectaculaire scéne was met die Pods kan iedereen wel zeggen, maar of dit ook goed overkomt in een game is natuurlijk nog de vraag. In de film lag de nadruk op snelheid en combat. In deze game ligt de nadruk op snelheid en niet op combat. Je hebt ook niet eens de kans om iemand van de weg af te rammen als in F-zero X. Echter, het gevoel voor snelheid ligt enorm hoog!! Misschien nog wel hoger dan F-zero X en dat is op zich al een enorme prestatie.

Star Wars -Episode 1- Racer, Nintendo 64 Review
Zometeen heb ik een gespleten persoonlijkheid!
Racepods? Nee, ik zoek een iPod!

Tatooine
Omdat het natuurlijk Star Wars merchandise is, kom je natuurlijk midden in dit universum terecht. De meeste tijd zul je natuurlijk doorbrengen op het racecircuit. Je zult in diversen planeten gaan racen. Tatooine komt natuurlijk erin voor, al is het alleen al omdat het in de film voorkomt. Het circuit uit de film komt ook voor. In het begin heb je een uitgeklede versie hiervan en later zul je het uiteindelijke (en erg pittige) circuit uit de film tegenkomen. Andere planeten komen ook erin voor zoals Malastare en Coruscant. Alle circuits hebben altijd wel iets wat uitdagend is. Mijn favoriete circuit is een circuit waarin je in allerlei tunnels gaat waar allerlei meteoren in zweven, deze moet je natuurlijk allemaal proberen te ontwijken, dit gepaart met het gevoel van snelheid is geweldig en heb ik nog nooit in een racegame meegemaakt.

Watto
Je hebt uiteraard verschillende Pods om tussen te kiezen. Natuurlijk Anakin Skywalker, maar ook Sebulba en Quanteros komen voorbij. Alle andere (naamloze) characters die ook in de film voorkwamen en nieuwe laten hun gezichten zien. Allen hebben zij natuurlijk hun verschillende Pods. De Pods zijn heel uiteenlopend. Natuurlijk hebben ze allemaal hun statistieken, zoals Snelheid, Handling en sterkte, maar ookal hebben ze precies dezelfde statistieken, ze sturen allemaal net een beetje anders. Zo is de Pod van Anakin erg goed in handelen, en stuurt alles rustig mee, maar bij een andere gaan alleen de Boost Devices sturen en sjokkelt de cockpit er achteraan. Dit heeft natuurlijk voor- en nadelen. De Pods zijn dus goed uitgebalanceerd. Als je de Single Player speelt kan je tijdens je Grand Prixs ook upgrades voor je Pods kopen. Dit doe je bij, je raadt het al: Watto. De stem van Watto (en ook van alle andere karakters) zijn goed ingesproken en leveren een goede bijdrage aan de sfeer in deze game.

Ondersteuning
Deze game ondersteunt zowat alles. De rumble pak en de expansion pak kan je beide gebruiken om deze game nog beter te spelen dan dat die al is. De expansion pak zorgt uiteraard voor beter beeld en de rumble pak zorgt er natuurlijk voor dat je kan voelen wat er op het circuit gebeurt. De Controller pack wordt niet ondersteund en dat vind ik een goed iets. Het spel wordt dus gewoon op de cartridge opgeslagen. De looks van de game mogen er (ook zonder expansion pak) aardig wezen. Het gevoel van snelheid komt perfect in beeld en alle planeten hebben precies die kenmerken die ook in de Star Wars films aanwezig zijn.

Gameplay en Frustraties
Star Wars Episode I: Racer bevat simpele gameplay, erg vergelijkbaar met F-Zero X, maar dan net iets meer in de richting van de scène uit de film. Zo zijn er geen combat elementen in verwikkeld, maar meer jouw kunst om het circuit te overleven. Er zijn talloze rotsen, ijspegels, dichtgaande deuren en veel meer waarvan het spel verwacht dat jij ze ontwijkt. Als je dan toch ertegen aan crasht…. Wees dan niet gevreesd, want je wordt daarna weer op het circuit gezet. Natuurlijk is het frustrerend, als je net even lekker die Boost knop inhoudt, dat je dan net dat ene obstakel niet hebt kunnen zien. Vaak komt dit omdat de speler dan heel even niet oplet, maar zo gaat dat ook in het racen van vandaag de dag. Een Boost is dus ook aanwezig, je kan net zolang de Boost-knop ingedrukt houden als je zelf wilt, maar als je niet uitkijkt, raakt je motor oververhit en zul je dus in de fik gaan vliegen, dit met extreem ongunstige gevolgen. Dit soort leuke gameplay vind ik geweldig!

Conclusie:
Wow! Lucasarts heeft echt één van de beste racegames op de N64 gemaakt (zie top 5). Met prachtige graphics, geweldig geluid, supervette gameplay en de aanwezigheid van de Star Wars feel is dit zonder twijfel dé racegame die je aan moet schaffen als je van snelheid houdt. Lucasarts; Amen!

Gameplay: 9,0
Graphics: 9,0
Replay: 7,5