Review Rayman 2: The Great Escape

Aantal Spelers: 1
Publisher: Ubi Soft
Developer: Ubi Soft, Nintendo
Leeftijdsadvies: 3 jaar en ouder

Rayman was een succesvol leuk platformspelletje op de Playstation (en PC, later ook de GBA) en als zoiets succesvol is, dan betekent dat meestal 2 dingen; een vervolg en multiplatform gaan. In Rayman 2 is dat ook het geval. Hij kwam uit op Playstation, Dreamcast, PC en de Nintendo 64(om in 2001 een extended editie te krijgen op de Playstation 2 en in 2005 ook nog eens geport te worden naar de Nintendo DS). Is Ubi Soft er wederom in geslaagd om weer een leuk platformspelletje neer te zetten?

Extreme Make-Over
Rayman heeft een pittige Extreme Make-Over gekregen sinds deel 1. Rayman is wat minder lief geworden. Geen zorgen, het is nog steeds een vriendelijk mannetje, maar toch wel iets meer de nadruk op het hoofd dan in deel 1. De Gameplay en de wereld heeft ook een hele Make-Over gekregen. In Rayman 1 was het geval zo, dat elke wereld echt helemaal apart was. Je had een grot wereld, bos wereld en als hoogtepunt een muziek wereld. In Rayman 2 hebben de werelden met elkaar te maken en lijken ze ook (kwa thema) allemaal op elkaar. Natuurlijk ga je weleens een grot in, maar je merkt wel dat je in één grote wereld rondloopt (ondanks het level select) en dat is toch leuker dan iedere keer compleet aparte en vreemdere werelden te ontdekken, althans in dit geval.
Rayman 2: The Great Escape, Nintendo 64 Review
Ik vraag me af of alles ook bij elkaar blijft als ze crashen!
Als Rayman nu een koekje neemt, zweeft dat dan door naar dat lichaam?

Gameplay Make-Over
Zoals de meeste wel weten is Rayman een nek-,been- en armloos mannetje. Helaas hebben ze daar tot dusver niet zoveel met de Gameplay gedaan. Behalve dat je in Rayman 1 een vuist kon lanceren (omdat Rayman namelijk geen armen heeft). In Rayman 2 hebben ze nog veel minder gedaan met het feit dat Rayman geen ledematen heeft en dat is jammer. De actie is in deel 2 namelijk naar 3d overgezet. Hierdoor veranderen er natuurlijk veel meer dingen. Rayman schiet nu met bolletjes in plaats van zijn vuisten en hij heeft nu beschikking over een Lock-on om al zijn vijanden te bestoken. Het springen is hetzelfde gebleven en klassieke moves zoals de haar-helicopter zijn ook weer aanwezig. Maar natuurlijk het feit dat het nu in 3d afspeelt verandert natuurlijk veel. Ook zijn er grappige mini-games aanwezig zoals het rijden op een moerasdraak (als een Jet ski) en het verstoppen (en lopen) in een bosje zodat je niet ontdekt wordt door vijanden met spotlights.

Het verhaal
In Rayman 1 was niet echt een verhaal aanwezig, dat is in deze Rayman wel anders. Het land waar Rayman en zijn vriendjes wonen wordt overdonderd door Robot Piraten die iedereen gevangen heeft genomen, ook Rayman! Gelukkig krijgt hij via zijn vriend Globox hulp van de Fee. Hierdoor krijgt hij de mogelijkheid om te ontsnappen en hierna alle problemen op te lossen. Er komen verschillende problemen voor, om bijvoorbeeld deze grootmacht heeft Rayman 4 magische maskers nodig, deze haal je door de moeilijkste levels (de tempels) in 6 stukken te behalen (want, Rayman is ledemaatloos). De energie van de wereld is ook verspreid in 1000 lums, die je in alle levels kan verzamelen. Het totaal aantal lums wordt wel minder, aangezien de Big-Boss (Captain Razorbeard) een paar lums gewoon letterlijk op eet! 3e probleem waar Rayman tegenaan loopt is dat hij zogenaamde Energy lums en Teensies moet bevrijden die in kooien opgesloten zitten, in elk level zit aan het eind een kooi met een Teensie, die jouw de portal naar het volgende level wijst. Het 4e probleem (die zich in het begin voordoet) is dat je vriend Globox vermist is, later moet je ook andere vrienden bevrijden, genoeg te doen dus!

De wereld om je heen
Rayman 2 ziet er erg mooi uit, de werelden om je heen zien er kleurrijk uit. De magische muziek die er omheen draait geeft een bijzondere bijdrage aan de sprookjes-achtige sfeer die dwaalt in dit spel. De levels zijn groot en gevarieerd. Moet je in het ene level veel piraten in elkaar rammen, in het andere level zul je veel moeten springen. Natuurlijk zijn er ook levels die al deze Gameplay elementen combineren. Wat leuke uitdagingen oplevert. En uitdagend is het zeker! De moeilijkheidsgraad ligt op een hoog niveau. Je hebt wel veel doorzettingsvermogen nodig om door de moeilijkste levels te komen (die Fire Temple!! Grrrr!). Wat mij ook erg irriteert is dat alle characters een soort van zelfverzonnen taaltje spreken, wat de eem beetje sfeer verpest. Ze hadden net zo goed engels gesproken tekst in kunnen voegen, dat kost evenveel ruimte als die onzin taal en je hebt iets nuttigs om naar te luisteren!

Conclusie:
Rayman 1 en Rayman 2 zijn zo verschillend van elkaar dat je ze bijna niet met elkaar kan vergelijken. Wat ik wel kan zeggen, is dat Rayman 2 een erg vermakelijke platformer is geworden, maar je moet wel veel doorzettingsvermogen hebben en tegen irritante stemmetjes kunnen!

Gameplay: 8,5
Graphics: 8,2
Replay: 5,0