Review Pokémon Stadium

Rood: Uh… ja hoezo?
Blauw: Kom we gaan vechten! Ik ga je verslaan! Hahahaha!
Rood: Moet ik dan weer tegen al die 8-bit blokjes gaan kijken?! Zucht…
Blauw: Nee man! We gaan het uitvechten in mijn 3d stadium! Kom maar met mij mee…
Rood: ?????

Charizard VS Blastoise
Zoals je waarschijnlijk al hebt kunnen raden, slaat het bovenstaande gesprek op iemand die op het punt staat om Pokémon Stadium te ontdekken. De namen van deze twee slaan natuurlijk op 2 van de 3 Gameboy versies van de eerste reeks van Pokémon! Misschien wel één van de populairste RPG's van Nintendo ooit. En niet zo gek ook, Pokémon Blue, Red en Yellow zijn alle 3 diepgaande RPG's. De multiplayer is dan natuurlijk het beste ervan. Alleen is daarbij één probleem! Hoe vaak heeft iemand ook een Game Boy én één van de 3 Pokémon versien én er moet ook nog eens een Game Boy linkkabel aanwezig zijn. Nintendo heeft hier heel erg handig op ingespeeld en ontwikkelde samen met de makers van de Game Boy versies Pokémon Stadium. Wat in feite gewoon een Stadium is waar je het kan uitvechten tegen de computer én met je vrienden.

Pokemon Stadium, Nintendo 64 Review
Review_Pokemon_Stadium
Pokemon Stadium, Nintendo 64 Review
Electabuzz: OK? Niet als ik klaar met hem ben!

Zapdos VS Moltres
In Pokémon Stadium gaat het om vechten met Pokémon, meer niet. OK, maar wat hebben wij hier dan aan? Nou, het is eigenlijk onze Nintendo 64 die al het verschil maakt. Met het bijgeleverde transfer pak kan je namelijk je Pokémon Blue, Red of Yellow inpluggen en jouw Pokémon inzetten in dit 3d spel. Daarmee zie je dus jouw Pokémon, met jouw nickname en met jouw uitgekozen moves. Voor degene die geen Game Boy versie hebben van dit spel: geen nood! In dit spel kan je ook zogenaamde Rental Pokémon inzetten. Hier zit een voor- en een nadeel aan. Het voordeel is, is dat je alle 151 Pokémon in kan zetten zonder dat je meerdere (of zelfs helemaal geen) GB versies van Pokémon in huis hebt. Het nadeel is, is dat je eigen gekozen moves er niet in zitten en dat eventuele nicknames er dus ook niet inzitten.

Pidget VS Zubat
Verschillende modes zijn aanwezig. De mode die iedereen zal spelen is zonder twijfel is Free Play. De titel zegt het al, gewoon een gevecht houden (tegen de computer of tegen je vrienden). Er zijn ook nog Single-Player modes aanwezig die jouw de mogelijkheid geven om tegen Gymleaders te vechten. Dit zijn de zogenaamde Stadium en Gymleader's Castle modes. En om degene nog een plezier te doen die even de gevechten gaan vervelen is er ook nog de Kids Club. In deze Kids Club worden Mario Party-achtige mini-games gespeeld. Deze zijn eigenlijk alleen maar leuk met je vrienden. Toch is dit een sterk punt van het spel, aangezien je dan uren plezier hebt met Pokémon Stadium, nadat je een paar gevechten hebt gedaan. Om na een paar mini-games weer een gevecht te doen. Dan is er tot slot de Game Boy Tower. De naam zegt eigenlijk alweer alles al. Met behulp van je transfer pak kan je dan gewoon jouw Pokémon Game Boy-versie spelen op je tv.

Mewtwo VS Mew
Sommige zullen nu vast het volgende denken: "Ja leuk hoor, al die mini-game meukzooi en al die gare gymgevechten en al die zinloze modes met die Game boy connectivity, maar ik wil gewoon op avontuur!" Dat is dan ook het grote nadeel van dit spel. Er zit geen eigen Adventure mode in zoals we dat gewend zijn van de Game Boy versies. Je kan geen Pokémon vangen, je hebt geen personages om tegen te praten, er zit geen verhaal in. Het enige waar je het hele spel praktisch bent is het welbekende (je raadt het al) Pokémon Stadium! "Gaar!!!", zullen de meeste dan denken. En als je alleen maar kijkt naar wat dit spel te bieden heeft is het ook wel zo… totdat je het gaat spelen. Je had wel veel fantasie nodig om je bij de Game Boy gevechten voor te stellen dat daar 2 goed getrainde Pokémon echt keihard tegen elkaar aan het strijden zijn (de tekenfilms slagen hier ook niet in, misschien nog wel minder dan de Game Boy versies), deze N64 versie doet dat wel. De hele Pokémon sfeer zit in elk gevecht en elke move die de Pokémon maken zien er allemaal fantastisch uit. Ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op een aantal Pokémon dankzij dit spel. Als ik stoer wil doen, zet ik Mewtwo in. Maar er zit ook een schattige kant in mij, namelijk de Mew-kant, die nog weleens zijn oogjes wil knipperen op het veld…

Conclusie:
Hoe krijgen Nintendo en Game Freaks het voor elkaar?? Eigenlijk is Pokemon Stadium een spel met minder mogelijkheden dan de Game Boy versies. De graphics zien er echter zo geweldig uit en de Pokémon sfeer is zo sterk, dat dit hét spel is geworden voor al je Pokémon gevechten.

Gameplay: 9,0
Graphics: 9,3
Replay: 8,5