Mario Kart 64

Aantal Spelers: 1 t/m 4
Publisher: Nintendo
Developer: Nintendo
Leeftijdsadvies: 3 jaar en ouder
Release Date: 30 november 1997

"Welcome to Mario Kart !!!" Deze woorden klinken de meeste mensen denk ik wel bekend in de oren. Mario Kart 64… dè opvolger van het bekroonde en veelgeliefde Super Mario Kart voor de SNES. Wat kon Nintendo nog verbeteren ten opzichte van de fameuze SNES-versie? Hoe zouden ze de overstap naar 3d hebben gemaakt? Deze vragen spookten door mijn hoofd toen ik deze game voor de allereerste keer in mijn trouwe console stak… de adrenaline gierde door mijn lijf! Het beginscherm verscheen en ik kon niet wachten om de banen te betreden…   Mario Kart 64, Nintendo 64 review

Let's a go !!! Gaan met die banaan !!!
Zodra je de hoeveelheid spelers (1 t/m 4), je favoriete character en de rijsnelheid hebt ingesteld wacht je alleen nog de keuze van cup… de Mushroom Cup om maar eens mee te beginnen. '3… 2… !!!', roept Lakitu vanaf zijn wolkje. Natuurlijk wil iedereen zijn allereerste ritje een goede start maken en dus druk ik blauwe A-knop alvast in. In plaats van vooruit te schieten slipte mijn kart hevig en kwam er rook uit mijn uitlaat… altijd leuk !!!
Wat me meteen opviel was dat de grafische kant van deze game zeker niet de sterkste is. De characters, items en achtergrondfiguurtjes waren niet in volledig 3d, maar waren bewegende sprites…zonde want de N64 had deze makkelijk in volledig 3d kunnen weergeven. Desalniettemin merkte ik na een tijdje dat de gameplay fantastisch is! Je rijdt vrolijk door een van de gekleurde "? blokjes" heen om vervolgens een hele rits bananen in je bezit te krijgen. Deze kun je natuurlijk weer gebruiken om je mede-karters het leven zuur te maken. Lachen als je die bolle Wario ziet uitglijden over een bananenschil !!! De klassieke Mario items als de doelzoekende rode schildjes en de ster die je voor korte tijd onschendbaar maakt komen ook weer voorbij. Wat ook knap gedaan is, is dat de keuze van je character je rijstijl beïnvloed. Als je een 'licht gewicht' character zoals bijv. Toad kiest zul je snel kunnen rijden, goed accelereren, maar zul je al snel aan de kant worden gedrukt (of zelfs letterlijk verpletterd) door de zwaardere characters als Wario en DK. De zwaargewichten zijn dus ook echte snelheidsduivels, maar verbleken als ze moeten accelereren. Mario en Luigi zitten er een beetje tussenin, zij zijn dus min of meer 'neutraal'.

Mario Kart 64 Nintendo 64
De Single Player in deze game is best wel uitgebreid. Je kunt 4 verschillende cups volbrengen op 3 verschillende snelheden. (50cc, 100cc, 150cc) Als je deze allemaal uitgespeeld hebt unlock je de zogenaamde "Mirror Mode" waarin je alle banen achterstevoren kan racen. Dit levert in het begin vaak grappige momenten op… (hé die bocht ging toch naar links? Boing !!!) Er is ook een Time Trial Mode aanwezig, zodat je ook de nodige records kunt zetten en verbreken. Je kan ook tegen jouw eigen "recordgeest" rijden. De besturing in deze game is erg snel op te pikken, maar moeilijk te beheersen. Zo kunnen de wat gevorderde gamers aan de start van een baan een super start maken door op tijd de A knop in te drukken. Wat ook nieuw is aan deze Mario Kart, ten opzichte van zijn voorganger op de SNES, is dat je de bochten met behulp van "Power Slides" kunt nemen. Deze geven je een extra boost als je door de bocht heen scheurt en zorgen ervoor dat je de bocht kan nemen zonder snelheid te verliezen. Genoeg te doen in deze versie van Mario Kart, maar dit is niks vergeleken bij…

Multiplayer
In de Single Player had ik best veel zin de game weer eens uit de kast te pakken… maar het allermooiste van dit hele spel was natuurlijk wel de Multiplayer Mode. Lekker met je vrienden een potje tegen elkaar scheuren of simpelweg de ballonnetjes van elkaar te slopen met de hulp van verschillende items. Och, wat had ik een prachtige tijd toen ik lekker met 4 vrienden over de racebaan scheurde. Je dag was altijd meteen weer goed als je de grootste etter uit je klas een rood schild naar zijn kanis schoot! De vrolijke muziek en geluidjes geven je echt het gevoel met een Mario game bezig te zijn. (de grappige geluiden die de mede-characters maken als je ze weer eens hebt bekogelt met een schild J) 2 woorden: Multiplayer Rules !!!

Mario Kart 64, Nintendo 64 review

Conclusie
Een ongelooflijk goede game van Nintendo's bekendste franchise. Als je deze game koopt weet ik zeker dat je jezelf nooit bekocht voelt… tenzij je alleen de Single Player speelt. Deze gaat erg snel vervelen. De Multiplayer daarentegen is zo goed uitgewerkt dat je jezelf en je vrienden weken bezig kunt houden. Ik zeg: Mario Kart 64 is een musthave en dè racegame voor de Nintendo 64.

Beoordeling:

Gameplay:  9,2
Graphics:  6,8