Review GoldenEye 007

Aantal Spelers: 1 t/m 4
Developer: Rareware
Leeftijdsadvies: 15 jaar en ouder

GoldenEye 007
The name is Bond, James Bond. Een zinnetje dat ons zeker bekend in de oren zal klinken. Het is zelfs bekend over de oceanen heen! Talloze boeken zijn verschenen over hem, maar nu komt ons aller geliefd bedrijfje genaamd Rareware met zijn allereerste videospel op de Nintendo 64 in het verloren jaar 1997.
  GoldenEye 007, Nintendo 64 Review

De film was geweldig, maar komt een spel met een filmlicentie er ook zo goed vanaf? De tijd zal het uitwijzen en die tijd komt er zo snel mogelijk aan! ( Lees gewoon verder als je het nog niet begrepen hebt.)

No Mr. Bond, I expect you to die!
Het verhaal is natuurlijk heel sterk lijkend op dat uit de film, maar toch geven we je een voorproefje van al het geweld dat je te wachten staat!

Ergens ver weg, in een stoffig kantoortje vertelt onze alom bekende M over de volgende, levensgevaarlijke opdracht van James Bond, alias 007, de man zonder vrees.
Oké, 007, we hebben je nodig. Enige tijd geleden werd Pirate, een uiterst geheime gevechtshelikopter met stealth-mogelijheden, gestolen van een Frans oorlogsschip in Monte Carlo tijdens de voorstelling ervan. Pirate, de helikopter, werd gestolen door Xenia Onatopp. Xenia gebruikte daarbij enkele vuile trucjes om de echte piloten uit te schakelen en ze werd daarbij geholpen door verschillende onbekende handlangers. Zodoende kon ze gewoon en onherkenbaar in de helikopter stappen en wegvliegen, onder grote ontsteltenis van de toeschouwers.

Xenia, een voormalig Sovjet piloot, is een lid van het Janus Syndicaat, een beruchte organisatie die bekend staat om de smokkel van geavanceerde wapensystemen. Hun basis bevindt zich momenteel in St. Petersburg, een stad in Rusland.

Pirate dook twee dagen geleden op in Rusland, in een onherbergzaam en koud gebied dichtbij de plek waar een ongewone storing werd waargenomen. Die storing werd vermoedelijk veroorzaakt door een ontlading van de supergeheime GoldenEye wapen satelliet.

Dit is een hachelijke situatie, 007. Ik hoef je niet te vertellen dat als Pirate of GoldenEye in de verkeerde handen is gevallen, de veiligheid van de gehele westerse wereld gevaar loopt. We willen dat je de Pirate helikopter terughaalt en dit tot op de bodem uitzoekt. Je bent gerechtigd te doden.

Een verschrikkelijk avontuur staat je te wachten en jij moet dit helemaal alleen oplossen!

GoldenEye 007, Nintendo 64 Review
De inleiding, net als in de film, en het dossier dat je de weg wijst tussen de uitgebreide levels.

GoldenEye
Het is alom bekend dat GoldenEye 007 van Rare een fantastisch spel is. Nog altijd worden schietspellen vergeleken met die ene geweldig goede schooter uit het Nintendo 64 tijdperk. Zelfs in magazines over die verschrikkelijke grijze bak waarvan we de naam nu niet zullen uitspreken spreken ze over Rare en GoldenEye 007. Nu wordt hier uitgelegd waarom het spel eigenlijk al die lof verdient.

De levels
Allereerst, de levels. Met een filmlicentie heb je natuurlijk niet zo veel vrijheid in het creëren van de verschillende werelden, maar Rare heeft zijn uiterste best gedaan. Alle missies spelen zich af in de welbekende en goed herkenbare gebieden die natuurlijk uit de film komen. Alles heeft geweldige kleuren en alles is zeer goed herkenbaar, van een schakelknop tot een schilderij. Dit is natuurlijk belangrijk, want als je een puzzel moet oplossen is het handig als je de knoppen aan de muur kunt herkennen. Met een grote verscheidenheid aan locaties en levels is het zeer leuk om rond te lopen en vijanden neer te schieten in een ware James Bond-stijl. Een fantastisch ontwerp siert het spel. In de uitgebreide levels is het bijna niet mogelijk om verloren te lopen omdat alle gebieden, kamers en ruimtes verschillend zijn vormgegeven waardoor je ze altijd en bij iedere situatie herkent om je te kunnen oriënteren en zo het doel van het level niet mis te lopen. Wie de film gezien heeft, weet wat er hem te wachten staat. Vooral in de eerste levels zie je het goed. De dam waar je moet van springen om het level te eindigen, Het complex waar de wetenschappers aan het werk zijn en waar je de tanks moet opblazen (En een wederzien met je oude kameraad, 006.) en vervolgens, in de volgende missie, moet je zien te vluchten in een gestolen vliegtuig onder schot van de vele mitrailleurs aan de zijkant van het vliegveld. Veel variatie dus! (En dit is nog maar het begin van een geweldig avontuur…)

GoldenEye 007, Nintendo 64 Review
Het eerste level met de dam waar je moet van springen en het wederzien met je oude vriend.

Het begin
Als je met het spel begint, word je voorgesteld om een missie te selecteren. De verschillende missies worden je voorgeschoteld op een dossier, dat je opgeslagen spel moet vorstellen. Je hebt vier verschillende dossiers ter beschikking om je spel op te slaan. Het spel wordt natuurlijk opgeslagen na iedere voltooide missie. Na ieder voltooide missie komt een nieuwe missie ter beschikking, geheel in volgorde met de verhaallijn, om het verhaal op de juiste manier te vertellen. Selecteer je nieuwe missie om te beginnen. Er zijn drie verschillende moeilijkheid niveaus, Agent, de gemakkelijkste, voor de beginnende speler, Secret Agent, ietsje moeilijker en 00 Agent, het allermoeilijkst, die het uiterste van je vaardigheden vereist om dit uit te spelen.
Background; Hierna wordt je uitgelegd waar en hoe je volgende missie wordt gespeeld. De missies vinden plaats in de meest verscheidene locaties, van de extreem koude vlakten in Siberië tot een uitgestrekt woud vol exotische planten.
Q Branch; In tegenstelling tot andere schietspellen, worden in GoldenEye 007 je wapens voor jou geselecteerd en meegegeven voordat je missie begint. Je kunt andere wapens krijgen voor een bepaalde missie die broodnodig zijn om alle doelen te verwezenlijken Je kunt dus niet alle wapens uit de vorige missie meenemen als ze je niet worden gegeven door Q. Wel kun de gevallen wapens en munitie van je tegenstanders oppikken om je arsenaal te vergroten. Ook voorziet Q je van de meest geavanceerde technologie om de wereld te redden van zijn ondergang. Soms geeft hij laseruurwerken mee of een piepklein fototoestel waarmee je de harde bewijzen moet fotograferen voordat ze vernietigd worden!
Objectives; Deze briefing leert je welke doelen er moeten volbracht worden om elke missie tot een goed einde te brengen. Soms moet iets opgeblazen worden of moet je iets krijgen van een persoon, altijd is het iets anders. In tegenstelling tot andere eerste-persoons-schooters, is het hier niet nodig om alles en iedereen kapot te schieten. Wel de vijanden natuurlijk, maar bijvoorbeeld de professoren mag je niet dood schieten anders mag je opnieuw beginnen. Let dus goed op de missiedoelen!

GoldenEye 007, Nintendo 64 Review
Met een wapen in de hand raak je overal in dit land.

Je uitrusting
Gedurende je gevaarlijke missies is een handige uitrusting broodnodig. Een geweldig aspect van deze uitrusting is dat ze het spel meer realistischer maakt. Wanneer je GoldenEye speelt, is niet meer gewoon op knopjes drukken, maar lijkt het alsof je echt in het spel zit. Iedere keer heeft James Bond een ander pak aan, afhankelijk van de situatie. Zo draag je in de binnen levels een maatpak en buiten, in de Siberische vlakten, word je voorzien van een warm eskimo pak. Een belangrijk deel van je uitrusting is je uurwerk. Deze is niet bedoeld om het uur te lezen, maar om alles in goede banen te leiden. Druk op Start en James kijkt op zijn uurwerk. ( In het echte leven kan je toch ook niet pauzeren? ) Hierop staat welke wapens je mee hebt en diegene die je nu draagt, je energiemeter, en de hoeveelheid munitie je nog over hebt. Ook de schademeter is in GoldenEye 007 anders. Wanneer je wordt geraakt door een vijand, komt rechts je energie meter in beeld en links je resterende bepantsering. Dit lijkt een heel stuk mooier dan de typische energiebalk.
Op een ander deel van je Q-horloge staan de controller instellingen. Die kun je desgewenst ieder moment veranderen om je spel makkelijker en handiger te maken. Niet dat je dat wilt want de besturing is al haast perfect. Loop rond met de Analoge stick, schiet met Z, verander je wapen met A en herlaad met B. C-links en C-rechts dienen om een stapje opzij te zetten en C-omhoog en C-omlaag om omhoog en omlaag te richten. Met de R-knop schakel je over naar de richtstand en dan richt je met de Analoge Stick. Gemakkelijk, niet?

GoldenEye 007, Nintendo 64 Review
De schademeter links en rechts en de introductie van een gigantisch levelcomplex.

Gameplay
Zoals eerder al vermeld, is de gameplay het sterkste punt in GoldenEye 007. Je missies voeren je door de meest interessante plaatsen waar je je doelen moet vervullen. Meestal is het niet de bedoeling om de meeste vijanden dood te schieten, maar om bijvoorbeeld een voorwerp mee te nemen of om het te fotograferen, nodig voor de staalharde bewijzen. Heb je iedereen vermoord, de uitgang gevonden en daarna kom je tot de conclusie dat je vergeten hebt om de satelliet te fotograferen! Dan moet je noodgedwongen opnieuw beginnen. Normaal heb je hier geen problemen mee, aangezien het toch zo leuk is om de levels van GoldenEye uit te spelen.
Nog een realistisch aspect uit GoldenEye is dat het niet alleen uitmaakt hoe sterk je wapen is, maar ook waar je de vijand raakt. Vanzelfsprekend is een headshot het meest dodelijke. Meestal krijg je je vijanden met zo'n dodelijke precisie onmiddellijk op de grond. Op het einde van een level wordt dan nog eens berekend hoeveel keer je een vijand hebt gedood, hoeveel keer je hebt geschoten en hoeveel keer daarvan raak, een waar je de vijand geraakt hebt, in zijn hoofd, in de romp of in de ledematen! ( Ook staat er "Others" bij, al weet ik niet waar je nog eimand kan raken…) Ook de puzzels zijn hier goed uitgewerkt. Het zijn wel geen gigantische of soms moeilijke puzzels zoals uit Zelda, maar toch zullen ze je veel plezier bezorgen. Zoek een toegangskaart, de juiste combinatie van schakelaars of zoek de juiste tank, allemaal is het aanwezig en het zal je spelplezier alleen maar vergroten.
Al deze dingen, de puzzels en de originele missiedoelen, zorgen voor een gezonde en vermakelijke afwisseling voor het schietwerk. Natuurlijk wordt er nog volop gebruikt gemaakt ven James' wapenarsenaal, Het vormt alles tezamen een bijna perfecte balans in GoldenEye 007.

GoldenEye 007, Nintendo 64 Review
Prachtige schietmomenten die je herkent uit de films maken van GoldenEye een klassieker!

Vallende bosjes vijanden
De vijanden uit GoldenEye hebben een zeer goede A.I. Ze zijn zo slim dat ze zelfs met een groepje je omsingelen om je te verzwakken en zo de genadeslag toe te dienen. Het vijandelijke leger verschuilt zich achter kratten en computers, tanks en voertuigen. Wanneer je op ze begint te schieten, maken ze een duikvlucht naar links of rechts om zich te verschuilen achter een krat om je kogelregen te ontvluchten. (Die kratten en tonnen zijn er overvloedig aanwezig in elk gebouw en op de koop toe ontploffen ze als je er teveel op schiet!) Intussen houden andere soldaten zich bezig om anderen te roepen en je te omsingelen zodat je geen kant meer op kan en zo vermoord wordt. Als je een hoek passeert, springen uit de meest verborgen hoekjes een vijand tevoorschijn die je zo rap mogelijk neer moet knallen of hij heeft dat met jou gedaan! Hier moet je zeker uitkijken dat je verschuilt staat of een goed plekje weet te bemachtigen! Ook snelle acties helpen om te overleven. En dan moet je er nog aan denken dat ik het over de makkelijkste moeilijkheidsgraad heb! Gelukkig laten de meeste vijanden hun wapen vallen als ze gedood worden om je broodnodige munitie op peil te houden. Allemaal geweldige momenten die je veel plezier bezorgen aan GoldenEye 007.

De Golden Gun
Nog een deeltje van GoldenEye dat steeds weerkeert in lovende teksten is de beroemde vierspeler stand. Met drie vrienden voor de TV, kies elk je favoriete figuur, ( Er zijn natuurlijk heel wat figuren vrij te spelen! ) kies het leukste level om in te spelen en kies tenslotte de Mode waarin je elkaar wilt afknallen. In totaal zijn er acht verschillende modussen, wat natuurlijk heel wat uurtjes, tot een gat in de vroege morgen, verrassende gameplay oplevert. Het hoofddoel is om zoveel mogelijk Kills te halen, dat wil zeggen dat je om ter meest mensen moet doodschieten. ( Waar gaat de jeugd toch naartoe?! ) Maar dit kan allemaal in verschillende stijlen, die hier eens uit de doeken gedaan worden.

Normal: Hier speel je totdat de tijd om is, en op het einde van het spelletje wordt de winnaar berekend die het meeste Kills heeft, maar minder zelf is gestorven. ( Kills - eigen Deaths = Je punten, diegene met de meeste punten wint. ) Er is zelfs een "Unlimited" stand, waar je eindeloos door kan spelen met je vrienden tot het einde der tijden. ( Of tot wanneer de kerncentrale ontploft…)

You Only Live Twice: Hier wordt de winnaar bepaald door diegene die het laatste overblijft, tot winnaar uit te roepen. Iedereen heeft maar 2 leventjes, zoals de titel zegt.

The Living Daylights: Ook hier is er een tijds limiet. Ook is er ergens een vlag, die een speler het langst in zijn bezit moet zien te houden. De vlag kun je vanzelfsprekend alleen veroveren door de persoon die de vlag vasthoudt dood te schieten.

The Man With The Golden Gun: Ergens in het level is er een gouden pistooltje te vinden, een geducht wapen dat bij elk schot een dodelijke treffer levert, ongeacht waar je de vijand hebt geraakt.

Licence To Kill: Dit is een nog gevaarlijker variant op de Golden Gun. Nu is iedere treffer, van elk wapen, ongeacht waar je de vijand raakt, een dodelijk schot!

Team 2 VS 2, Team 3 VS 1, Team 2 VS 1: Deze drie laatste varianten op de vierspeler stand is het vormen van groepjes. Speel met verschillende groepjes tegen elkaar, maar zorg ervoor dat je met drie personen niet verliest van één iemand!

GoldenEye 007, Nintendo 64 Review
Vijanden verschuilen zich achter kratten en achter hoekjes. Opletten geblazen!

Prachtige werelden
Nog een pluspunt in GoldenEye 007 zijn de gewoonweg prachtige graphics. Bij Rare hebben ze weer veel moeite gedaan om hun spel er fantastisch te laten uitzien. Prachtige en gigantische werelden met gedetailleerde vijanden bestormen je arme oogjes. Nergens is er dan ook maar één streepje laaghangende mist te bekennen, wat oogstrelende vergezichten oplevert. Niet één keer ben ik een zekere vertraging tegengekomen, wat natuurlijk de gameplay in de hand werkt, want een trage James Bond shooter moet niemand hebben.
Kortom, een geweldige game met prachtige graphics!

GoldenEye 007, Nintendo 64 Review
Oog in oog met je ergste vijanden…( Alhoewel je allemaal rustig naast elkaar zit…)

Wervelend geluid
Samen met filmtracks uit de film bezit GoldenEye een geweldig gamma aan muziekstukken. Steeds weer weerklinken vanuit je boxen geweldige streepjes muziek in Stereo en CD-kwaliteit. Ook bezorgen de dramatische momenten een gamma aan muziek die de sfeer alleen maar ten goede kan komen en je aan je beeldscherm gekluisterd houdt. Geweerschoten en pijnkreten klinken goed in de oren en steeds weer klinken de realistische geluiden van opengaande deuren, rijdende camions en ontploffende vaten uit je TV. ( of je boxen van je Home Cinema of wat dan ook. ) Een staaltje vakwerk van Rare!

GoldenEye 007, Nintendo 64 Review
Grote kamers, Enorm gedetailleerde vijanden machtige vergezichten, alles in GoldenEye 007!

Eindeloos spelplezier
Zoals de titel al doet vermoeden, is GoldenEye 007 een bron aan spelplezier. Eenmaal je de hoofdgame al uitgespeeld hebt op alle moeilijkheidsgraden, ( Wat natuurlijk een tijdje zal duren,) kan je je vermaken met je vrienden in de multyplayer stand. Vele uurtjes zullen je maten en jezelf voor de TV doorbrengen om toch maar nog eens te winnen of om nog een keer te verliezen. Zelfs met je vader, die er niets van kent, ( De PacMan - generatie, niets van aantrekken…) is het lachen geblazen in de geweldige levels.

GoldenEye 007, Nintendo 64 Review
Ronddwalen en op ontdekkingstocht gaan in uitgebreide levels is zeer vermakelijk!

Eindconclusie