Review F-Zero X

Aantal Spelers: 1-4
Developer: Nintendo

Op de SNES werd er weer een nieuwe Nintendo-franchise geboren; F-zero was de naam en het gevoel voor snelheid was zijn faam. F-Zero 2 zag nooit het licht en werd gecanceld, maar op de Nintendo 64 is er dan toch een nieuwe F-Zero gekomen, onder de naam F-Zero X.

3..2…1… GO!
F-Zero is de 2e racing franchise van Nintendo. Naast Super Mario Kart op de SNES kwam dus ook F-Zero. Zoals boven geschreven werd ging het in dit spel om snelheid en dat is dus hier ook het geval. F-Zero X is zoals deel 1 ook supersnel! F-Zero X is een futuristische Arcade Racer met hovercrafts die voor een deel om snelheid gaat. De snelheid wordt mooi in beeld gebracht en alles ziet er strak en mooi uit. Zeker de framerate is superstrak, alles komt mooi en vloeiend in beeld. Terwijl je per race samen met 29 andere hovercrafts aan het racen bent. Ook in Multiplayer wordt alles zelfs met 4 spelers nog mooi in beeld gebracht, het aantal CPU tegenstanders daalt dan wel, maar het is en blijft indrukwekkend. De hovercrafts zien er niet echt gedetailleerd uit, maar sommige licht en schaduw effecten maken dit weer goed.

You got Boost Power!
Elke race bestaat uit 3 laps. Sommige van de circuits zijn kort en gevarieerd, terwijl sommige circuits lang en eentonig zijn. Dit soort circuits zijn natuurlijk jammer, maar er zijn een hoop circuits waarin het voorgaande perfect gebalanceerd is. Bij de 2e lap krijg je de mogelijkheid om een Boost te gebruiken. Dit geeft de game dan weer een nieuw strategisch punt. Als je een boost gebruikt kost dat namelijk Energy van je Hovercraft. Het is niet zo, dat als je steeds boosts gebruikt je ineens ontploft. Maar als echt geen boosts meer kan gebruiken, dan is de kans groot dat als je dan geraakt wordt, je dan gedag kan zeggen tegen de race.

F-Zero X, Nintendo 64 Review
Ik blijf lekker 7th, hoef je mijn lelijke kop niet op het scherm te zien!
F-Zero X, Nintendo 64 Review
HAHAHAHA, de race is nog niet eens begonnen en je staat nu al 30e!

Watch your back!
Als je eenmaal bent neergehaald door de maar liefst 29 tegenstanders(!), is dat niet gelijk Game Over en je moet de cup overnieuw doen. Het werkt in F-zero X een beetje als zijn voorganger. Je hebt namelijk altijd een x-aantal levens tot je beschikking. Deze levens ga je wel nodig hebben, zeker als je bij een moeilijk circuit terecht komt. Als je daar steeds valt, zal je of minder risico moeten nemen, of juist die ene bocht anders nemen. In F-zero was het frustrerende, dat als je nogal achterstond, je gelijk af was. F-zero X heeft hier gelukkig een einde aan gebracht. Een cup is onderverdeeld in een puntensysteem. Dus als je dan 30e wordt in een race, krijg je simpelweg 0 punten. Je kan dan gewoon door naar de volgende race.

You're way out in front!
Er valt genoeg te unlocken, dit doe je natuurlijk door cups te winnen, van verschillende moeilijkheidsgraden. Met meer dan 30 unlockable hovercrafts en nieuwe circuits (verpakt in een cup), heb je genoeg te doen. Het 'rammen' in dit spel is belangrijk. Je kan er namelijk voor kiezen om of, puur voor de snelheid te gaan en je Energy te gebruiken voor Boosters, óf juist de gewelddadige kant op gaan en op al die tegenstanders gaan rammen. Dit brengt een nieuwe dimensie aan de Gameplay, zeker als je kijkt dat er sommige delen van een circuit muurloos zijn (waar je je tegenstanders lekker de afgrond in kan rammen, heerlijk!).

Wow! 1st place!
F-Zero X is simpel, zo simpel dat het superlekker werkt. Mooie (simpele) graphics, Goeie en diepe (en ook nog eens simpele) Gameplay. Dit is alles lekker simpel en dus makkelijk onder de knie te krijgen. Sluit meerdere controllers aan en je hebt erg veel lol met vrienden als jullie even Mario Kart zat zijn!

Gameplay: 9,0
Graphics: 8,5
Replay: 6,5