Review Donkey Kong 64

Aantal Spelers: 1 t/m 4
Publisher: Nintendo
Developer: RareWare
Leeftijdsadvies: 3 jaar en ouder
Release Date: 1999

Donkey Kong
(1981)In den beginne was er Donkey Kong. Uit de tijd dat spellen nog minder dan 1 Megabyte kostten, was dit het eerste grote succes van het kleine bedrijfje Nintendo. Er kwamen talloze spellen uit voort. Zelfs de Mario-reeks (die toen nog Jumpman heette) is ontstaan uit dit spel, alsook de Donkey Kong reeks en het nieuwe genre, de Platformer. Donkey Kong is ongeveer het meest voorkomende personage in Nintendo-spellen naast andere groten als Mario.   Donkey Kong 64, Nintendo 64 Review

Er is een enorm grote franchise rond de doldwaze aap ontstaan en naar mijn weten is er zelfs een geanimeerde 3D-tekenfilm van hem en zijn uitgebreide familie gemaakt! Na vele successen op de SNES en Gameboy komt Donkey Kong nu met het eerste driedimensionale spel van Donkey (gemaakt door het beroemde Rareware!) en dan nog op de Nintendo 64… Een uitstekende combinatie of niet?

"Wat!? Een gratis Expansion Pak?" Jaja, en dat is ook nodig. Want dit is het eerste spel op de Nintendo 64 dat niet werkt zonder Expansion Pak. Jammer genoeg kwam de populaire gele cartridge en speciale Donkey-Nintendo 64 onze kant niet op. Gelukkig is de inhoud ongewijzigd gebleven.   Donkey Kong 64, Nintendo 64 Review
   Het doosje van Donkey Kong 64.

Het Verhaal
Zoals altijd zit je bij Rare in verband met een verhaal zeker niet op droog zaad. Net als bij Banjo-Kazooie en Conker's Bad Fur Day is het verhaal niet al te ingewikkeld maar des te interessanter en grappiger. Ook deze keer wordt het verhaal uitgebreid uit de doeken gedaan in het begin met behulp van komische en prachtig in elkaar gestoken filmpjes.

De intro begint met een vlieg-rondleiding in het kleurrijke Donkey Kong Land. Enkele papegaaien tonen je de meest interessante zaken in vogelvlucht. Merkwaardig genoeg heeft het Kong-Eiland de vorm van een reusachtige replica van het hoofd van Donkey. ---Vreselijk enge muziek weerklinkt!--- Vanuit de verte zie je een verschrikkelijk lelijk en afgrijselijk gevaarte afkomen!   DK64, Nintendo 64 Review

Langzaam komt het dichterbij Kong Eiland… Het blijkt Het Stalen Eiland van King K. Rool te zijn! Zich van geen kwaad bewust, laten de Kongs zich niet storen in hun dagelijkse bezigheden. Ondertussen bereidt K. Rool een verschrikkelijk plan voor…
In het mistroostige binnenste van zijn laatste creatie, zat een ongeduldige King K. Rool op zijn troon, woest neerkijkend op de druk babbelende generaals van zijn beruchte Kremling Leger.
"En? Ik wacht nog steeds op een antwoord…"
Zijn plan mocht dit keer simpelweg niet in de soep lopen. Toch zal het niet de eerste keer zijn dat hij de onvoorstelbare onbekwaamheid van zijn onderdanen onderschatte. Het had hem jaren gekost om dit meesterlijke plan uit te dokteren en dit gigantische stalen eiland te bouwen, dat nu vlak voor de kust van Kong Eiland lag afgemeerd - zijn eerste doelwit. Dit keer zou het niet mogen mislopen om een einde te maken aan die apenstreken van die Kongs.
"Laad de Blast-O-Matic.Doelwit Kong Eiland.
Vuren indien gereed!"
In plaats van een donderende, allesvernietigende explosie, volgde het zenuwachtig gestotter van een Klaptrap. "H-Het spijt me echt verschrikkelijk, Uwe Majesteit, maar ik vrees dat de Blast-O-Matic nog niet helemaal operationeel is…"
K. Rool keek de monteur een moment wanhopig aan, en begon terstond te huilen.
"Het is gewoon niet eerlijk!" snikte hij. "Ik dacht echt dat ik deze keer zou winnen…" Klump sloeg een troostende arm om de schouder van zijn radeloze leider.
"Maak U geen zorgen, Uwe Excellentie, wij zullen al die gemene Kongs voor u vangen en al hun lekkere gouden bananen stelen, zoals gebruikelijk. Hierdoor zullen de Kongs het te druk hebben met zoeken naar hun gouden bananen om onze fantastische plannen te dwarsbomen. Dan hebben wij genoeg tijd om onze Blast-O-Matic te herstellen en dit lelijke Kong Eiland van de kaart te vegen!"
Wanneer King K. Rool zijn generaals zag vertrekken, veegde hij zijn krokodillentranen weg. Zijn toneelstukje had zijn uitwerking niet gemist! Spoedig zal met de Kongs worden afgerekend.
De monteur zat hem vragend aan te staren.
"Waar wacht jij nog op?! Zorg dat de Blast-O-Matic het doet! Ik moet een eiland opblazen!

Donkey Kong 64 review
Candy's huisje, Cranky's labo en Lanky is blij om Snide te zien.
Gameplay
Er is verschrikkelijk veel te doen in Donkey Kong 64. Dit is een zeer uitgebreid spel; Het allerbelangrijkst zijn de 200(!) gouden bananen, die je nodig hebt om bij King K. Rool te geraken, 3500(!!) gekleurde bananen die overal te vinden zijn, 20 Elfjes, 10 gouden kronen, 40 BananenMedailles, 2 super moeilijk te vinden medailles, 5 Hoofdfiguren, en enorm veel muntjes om je 75 moves mee te kopen. Jawel! 75 verschillende bewegingen verdeelt over alle 5 de personages. Gelukkig krijg je veel tijd om al deze moves aan te leren terwijl je speelt met Donkey Kong, Diddy Kong (het jongere broertje) Tiny Kong (het enige meisje uit deze losgeslagen bende apen) Lanky Kong (Heeft waarschijnlijk net een carrière van circusartiest erop zitten, want hij kan net als een ballon uitrekken en opblazen.) en tenslotte Chunky Kong (Het type van Domme Idioot Maar Erg Sterk.)
Gelukkig sta je er niet alleen voor en helpen Cranky Kong, Funky Kong, Candy Kong, Wrinkly Kong, Snide, Troff'N'Scoff, K. Lumsy en het Elfjesvolk je een beetje.
Ook heeft elke Kong een speciale move, die je wel Kristallen Kokosnoten kosten. (bv. Krimpen met Tiny en Vliegen met Diddy.) Er zijn speciale kisten verspreid in Donkey Kong Land die je net als vroeger de mogelijkheid geven om te veranderen in een dier. Nu kan je veranderen in een hersenloze, beukende neushoorn die zijn reusachtige neus altijd in andermans zaken steekt en een hyperactieve vis die overal schade aanricht met zijn scherpe pin.
Rare is er weer in geslaagd om een fantastisch spel te creëren. Vanuit het uitgestrekte Kong Eiland en het Mechanische Eiland van King K. Rool met zijn talloze eilandjes kan je kamers openen en betreden, die 'Level Lobbies' genoemd worden. Wanneer je genoeg Gouden Bananen verzamelt hebt om die vreselijk irritante BananenTeller uit de weg te ruimen, word je gebananaport naar het desbetreffende level. De level lobbies zijn iedere keer moeilijker te vinden en te openen naarmate je in het spel vordert. Wanneer je een eindbaas van een level verslaat, ontvang je een DK-sleutel. 8 van deze sleutels openen de kooi waar K. Lumsy in gevangen zit. Door zijn toedoen krijg je de kans om het reddingsschip van K. Rool te betreden wanneer hij probeert te vluchten, de schoft. De acht levels zijn gigantisch en ze hebben elk een eigen thema, bv. Oerwoud (Jungle Japes), Woestijn (Angry Aztec), Fabriek (Frantic Factory), een Haven (Gloomy Galleon), een Bos (Fungi Forest), Grot (Crystal Caves), Spookkasteel (Creepy Castle), en tenslotte het laatste level, Hideout Helm, waar King K. Rool zich bevindt. Ook The Islands, waar het allemaal begint, kan bekeken worden als een soort level aangezien hier ook 25 Gouden Bananen verstopt zitten. In elk level zitten inderdaad 25 Gouden Bananen. Ze zijn niet zo moeilijk te vinden (Kremlings hebben dan ook geen verstand van verstoppen) maar de meeste bananen krijg je pas wanneer je een minigame hebt uitgespeeld. Deze minigames zijn zo goed uitgewerkt dat ze bijna als een volledig spel mogen beschouwd worden. Door het grote aantal bananen kom je bijna nooit 'vast' te zitten, je komt er altijd wel nog eentje tegen. Ook zijn er maar 100 Gouden Bananen nodig om het spel uit te spelen. Wil je Donkey Kong 64 volledig uitspelen, met alle items, dan ben je waarschijnlijk nog wel enkele maanden bezig. Dit spel kan je zolang bezighouden dat je van geen ander spel aantrekt en alleen maar Donkey Kong 64 speelt.

Donkey Kong 64 review
Chunky, Diddy en Donkey aan het werk met hun legaal wapenbezit.
Characters
Cranky Kong maakt allerlei vreemde drankjes voor je om nieuwe vaardigheden aan te leren zoals de Super Duper Simian Slam.
Funky Kong bezorgt je een hele rits aan grappige en nuttige wapens uit zijn wapenarsenaal bv. de PindaPlopper, de AnanasWerper en het KokosnootKanon. Allen zijn ze zeer doeltreffend tegen het leger van King K. Rool.
Candy Kong is een serieuze muziekliefhebster en bezorgt je dan ook het meest onwaarschijnlijke: muziek-wapentuig. Wat?! Muziek als wapen? Ja, De muziekinstrumenten op Donkey Kong Eiland laten een aangeslagen indruk op de Kremlings achter.
Wrinkly Kong, de overleden vrouw van Cranky Kong, kan ondanks haar dood de kant van het leven betreden om je enkele handige tips mee te geven.
Snide is een Kremling-hater en stelt dan ook alles in het werk om King K. Rool te dwarsbomen. Als je hem de verloren Blauwdrukken van K. Rool's Schip, die de gevaarlijkste en meest beruchte Kremlings bewaken, terugbrengt, kan hij je de nodige extra verblijfstijd in het hart van het gigantische schip van King K. Rool en zijn verschrikkelijke leger verschaffen.
Troff'N'Scoff zijn twee gigantische veelvraten en ze zitten te wachten in hun gezellige kamertje waar de portalen naar de level bazen zich bevinden. Aangezien de ene dikker is dan de andere, kan hij hem niet omhoog krijgen met hun hefboom maar daar kan jij waarschijnlijk wel wat aan doen. (TIP- de gekleurde bananen vinden ze vast lekker.)
K. Lumsy: Hij is flink uit de kluiten gewassen, maar te traag om dan ook maar iemand van nut te zijn. De halfzachte Kremling werd door K. Rool uit het leger gesmeten omdat hij een schrijnend gebrek aan kwaadaardigheid bezat om in het Kremlingleger mee te mogen werken. Nu zit hij opgesloten in een ijzeren kooi. Gelukkig is een vleugje apencharme genoeg om deze lummel over te halen naar de kant van de Kongs. Hij is dan ook van essentieel belang om King K. Rool te verslaan, al weet hij het zelf nog niet.
Het Elfjesvolk helpt je om de vele geheimen te ontgrendelen die hier aanwezig zijn maar je moet ze wel eerst nog redden. Als ultieme beloning heeft de Koningin nog een aardig verrassinkje.
Donkey Kong 64 review
Extra's
In Donkey Kong 64 zit ook een vierspelerstand, iets wat je niet direct verwacht in dit genre. Hoe verder je raakt in de éénspelerstand, hoe meer opties hier beschikbaar worden. Net als het gewone spel is dit speltype uitstekend uitgewerkt en verdient het de inspanning om drie vrienden uit te nodigen om elkaar lekker neer te knallen. Er is het speltype Monkey Smash, dat zich afspeelt in een groot level en onder dit type zijn er nog 6 verschillende keuzes om te spelen, bv. Survival of Coin Hoard, en het type Battle Arena. Hier moet je elkaar uitmoorden op één enkel scherm met ook enkele keuzes zoals Wins of Capture. In de intro tonen de Kongs wat ze kunnen; ze hebben een heuse Rap! Zeker het bekijken waard. Als je in de loop van het spel verschillende Elfjes weet te fotograferen, maak je meer opties beschikbaar onder Secrets Section. Hier zit onder andere tussen; Speel als een Kremling, Oneindig veel items in het spel en zelfs een 201ste Gouden Banaan! Er zijn zelfs 2 oude arcadespellen in de cartridge opgenomen! O.a. De originele Donkey Kong en JumpMan.
Donkey Kong 64 review
Graphics
Voor hun nieuwste creatie heeft Rare de graphics-engine van Banjo-Kazooie uit de kast gehaald en er heel wat verbeteringen op aangebracht. (Je hebt dan ook de mogelijkheid tot dubbel geheugen!) De Expansion Pak maakt verschrikkelijk mooie graphics mogelijk. De schaduw wordt overal netjes aan gebracht, zelfs op de figuren en de bewegende voorwerpen! Net zoals in Jungle Japes: daar hangt in een grot een lampje aan het plafond te bengelen.Alle schaduwen en schemeringen bewegen netjes mee. Hier hebben ze bij Rare waarschijnlijk al hun kunstjes getoond! Het is namelijk prachtig om naar te kijken. De vele variatie in de levels is magnifiek. Overal is wel een nieuw textuurtje te ontdekken.
Donkey Kong 64 review
Geluid en Muziekjes
De vele en uitgebreide muziekstukken die eigenhandig door Rare in elkaar werden gestoken blijven werkelijk nog uren naspelen in je hoofd. Je begint ze zelfs dagen nadien nog vanzelf onbewust te neuriën. Dit ongeëvenaarde muziekbombardement wordt ook weer gerealiseerd door het Expansion Pak. De unieke en grappige geluidjes die de vijanden en de Kongs maken zijn ook prachtig gedaan. Het stuiteren van de sinaasappelen en het zoemen van de bijtjes en het zoefende geluid van je verenboog maken je dag zeker goed.

Replay
Ondanks de enorme hoeveelheden en te verzamelen voorwerpen zal het lang duren vooraleer je denkt aan Donkey Kong 64 opnieuw uit te spelen. Als de tijd komt, zul je dit zeker willen doen omdat het gewoon een geweldige ervaring is die je zeker opnieuw wil beleven.

Donkey Kong 64 review
De reusachtige berg Gouden Bananen, Een minigame en Funky Kong.
Eindconclusie
Donkey Kong 64 is gewoon een spel dat thuishoort naast de andere klassiekers zoals Zelda Ocarina Of Time en Super Mario 64 maar toch nét niet ertussen. Alhoewel sommigen niet zullen aangedaan worden van dit spel of misschien gewoon bang zijn van apen. Toch is Donkey Kong 64 een spel dat zeker de aanschaf waard is (het bezorgt wel een groot gat in je portefeuille) en een ervaring die je beslist niet mag missen.

Beoordeling:

Verhaal:  9
Gameplay:  10